TÜRKİYE ÖZEL OKULLAR BİRLİĞİ DERNEĞİ

 

TÜRKİYE ÖZEL OKULLAR BİRLİĠİ DERNEĞİ

X. ANTALYA SEMPOZYUMU (EĞİTİM VE BEYİN)

SONUÇ BİLDİRGESİ

(3-5 Şubat 2011- Antalya)

 

Türkiye Özel Okullar Birliği tarafından düzenlenen “Eğitim ve Beyin ” konulu sempozyum Milli Eğitim Bakanımız Sayın Nimet Çubukçu’nun önderliğinde Bakanlık yetkilileri, özel okul kurucuları, yönetici ve öğretmenlerinin katılımıyla yaklaşık 800 kişi tarafından büyük bir ilgi ile izlenmiştir. Ülkemiz ve yabancı ülkelerin alanlarında uzmanlaşmış, tanınmış bilim insanları bir araya gelerek konuyla ilgili bilgi ve görüşlerini aktarmışlardır.

“Eğitim ve Beyin” ilişkileri alanında gerçekleştirilen bu sempozyumun, uzun yıllardır beklenen önemli bir buluşmanın başlangıç noktası olduğu bütün katılımcılar tarafından kabul edilmiştir. İlk kez nörologlar ve eğitimciler aynı çatı altında bir araya gelerek eğitim süreçlerini doğru temellere oturtmanın yollarını tartışmışlardır.

Öğrenmenin beyin temelli fiziki bir süreç olduğu, bütünsel yaklaşımın ve disiplinler arası bağlantılar kurmanın beyni geliştirdiği eğitim politikaları ve programlarını belirlerken bu bulgulara dayanılması gerekliliği üzerinde fikir birliği sağlanmıştır.

“Beyin” hakkındaki bilgilerin her geçen gün arttığı, bu nedenle de öğretim programlarının hazırlanmasında Beyin-Öğrenme ilişkilerinin mutlaka göz önünde bulundurulmasının gerekliliği ortaya konmuştur.

Sonuç Bildirgesi:

1- Öğrenmeyi en üst düzeyde gerçekleştirmek için eğitim politikası ve programları, beyni anlama üzerine kurulmalıdır. Bilişsel ve duyuşsal süreçlerin temelinde biyolojik yapı ve özünde beyin vardır. Öğretimin bu anlayış içinde yapılandırılması gerekmektedir. Öğretmenlerin zihnin beyindeki temelleri açısından geliştirilmeleri ve verecekleri eğitim-öğretimi bu temele oturtmaları sağlanmalıdır.

2- Kesin sınırlar ve kalıplar içine alınmış programlar yerine, öğrencinin gelişim, yetenek ve yönelmelerine cevap verecek ve esnekliği olan program çerçeveleri belirlenmelidir. Öğrencinin öğrenme sürecinde beynin fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olması daha etkin ve verimli çalışmasına olanak sağlayacaktır. Bu husus program geliştirme sırasında kesinlikle dikkate alınmalıdır.

3- Öğretmen mesleki gelişim programlarında beyin gelişimi ve beyin - öğretim ilişkilerine yönelik yetkinlikleri arttırılmalıdır ve nörologlardan eğitim alanında destek alınmalıdır.

4- Ergenlik dönemi; fiziksel, bilişsel, sosyolojik, duygusal ve bağlamsal değişimlerin gerçekleştiği bir gelişim sürecidir. Aynı zamanda bazı temel nörolojik gelişmelerin de meydana geldiği ve beyin bölgeleri arasında yeni bağlantıların kurulduğu bir dönemdir. Bu dönemdeki hatalı yaklaşımların öğrenciyi ömür boyu etkileyeceği unutulmamalıdır.

5-  Her yaş döneminde öğrenciye doğru geri bildirim vermenin öğrenci başarısında duygusal ve bilişsel önemi olduğu bilimsel olarak saptanmış ve öğrenci motivasyonunu arttırdığı vurgulanmıştır. Bu nedenle öğretmenin öğrencilerle empati kurması ve doğru geri bildirim vermesi için gerekli yetkinlikler, öğretmen yetiştirme programlarına ivedilikle dahil edilmelidir.

6- Beyindeki gelişmelere paralel olarak, dil öğreniminin üç - on bir yaşları arasında daha etkin olduğu dikkate alınmalı ve yabancı dil öğretim programları buna göre hazırlanmalıdır.

7-  Öğrencinin karşılaştığı kaygıyı, sosyal ve fiziksel baskıyı kolayca atlatabilmeleri için öğrenme ortamı ve öğrenme deneyimleri dikkate alınarak öğrenci konfor alanı genişletilmelidir. Okullardaki ödev politikaları öğrencinin beyin gelişimi ve yeterlilik yapısına uygun olmalıdır.

8-  Okul rehberlik servisleri daha aktif ve etkin olmalı, okul yönetimleri rehberlik servislerinin işleyişini desteklemelidir. Rehberlik servisleri de yetenekleri ortaya çıkartılmasında ve problemlerin çözümünde beyin gelişimine paralel yaklaşımlar göstermelidir.

9-  Beyin kapasitesini en üst seviyeye taşımak ve okullarda eğitim- öğretim kalitesini arttırmak için egzersiz ve deneyim bakımından zengin bir çevre oluşturulmalıdır. Fiziksel ve zihinsel uyaranlara yanıt verme kapasitesi geliştirilmeli, “uyaran zenginliği” sağlanmalıdır.

Sonuç olarak;

Çocuklarımızda var olan potansiyeli performansa çevirmek için okul, yönetici ve öğretmenler, ders programlarını hazırlayan yetkililer, çocuklarımızın gelişiminde söz sahibi olan tüm kişi ve kurumlar, beyin ile öğrenme arasındaki etkileşimler konusunda bilgi sahibi olmalıdır.

Sempozyumda ortaya konan bilimsel gelişmeler ışığında; sorumluluklarımızı bilmek ve bu konuda yetkinliklerimizi yeterliliğe dönüştürmek, başta Mili Eğitim Bakanlığı ve Öğretmen Yetiştiren Yüksek Öğretim Kurumlarımız olmak üzere hepimizin görevidir.

 

İstiklal Cad. Odakule İş Merkezi No: 284 K: 5 Beyoğlu / İSTANBUL
TEL: (0212) 249 00 00 (Pbx) FAKS: (0212) 249 00 10
www.turkozokbir.org.tr – info@turkozokbir.org.tr

uggs australia parajumpers long bear moncler jas dames belstaff kopen timberland heren timberland dames belstaff motorjassen timberland sale parajumper jas sale parajumper jas dames parajumper long bear canada goose victoria parka ugg slippers parajumpers heren jas uggs dames