Herşey İçin Bilim IX Etkinliğimiz...

25 ve 26 Nisan 2019 tarihlerinde okulumuzda Her şey için Bilim Şenliğinin 9.'su düzenlendi. Şenliğimize cemaat okullarımızdan öğrenciler misafir olarak katıldılar. Şenliğimiz kapsamında birçok aktivite vardı. Esayan çatısı altında bir araya gelen öğrenciler Biyoloji, Kimya, Fizik ve Fen dallarında deneyler yaptılar. Matematik, İngilizce, Ermenice Coğrafya, Felsefe, 2. Yabancı Dil bölümlerinde çeşitli etkinlikler yaptılar, Robotik ve 3D Yazıcı çalışmalarında bulundular.

Biyoloji bölümü olarak DNA’A İzolasyonu konusunda bir çalışma gerçekleştirdiler. Yediğimiz çeşitli renkteki meyvelerin içinde bulunan DNA’yı izole ettiler. Bunun için tuz ve deterjan karışımı bir çözelti kullanarak hücrenin zarını parçalayıp DNA’yı açığa çıkardılar.

Kimya bölümü olarak Her Şey İçin Bilim etkinliğimizde; kimya laboratuvarında asit ve baz deneyleri yaptık. Turnusol kağıdının nasıl renk değiştirdiğini, pH kağıdının aldığı renklere göre çözeltilerimizin pH değerinin neler olduğunu bulduk. Asit ve bazların ayraçlarıyla tanıştık ve gökkuşağında bulunan bazı renkleri elde ettik.

Fizik dersi ile ilişkilendirmemizi konumuz gökkuşağı olduğundan Newton’un Renk Çarkı deneyi ile gerçekleştirdik. Misafir öğrencilerimiz Kırmızı+Turuncu+Sarı+Yeşil+Mavi+Mor renkleri ile boyadıkları kartonları motor, pil yatağı ve pil yardımıyla döndürerek beyaz rengi elde ettiler. Böylece hem öğrendiler hem de çok eğlendiler.

Fen Sınıfı Doğanın pH metresi konusunu inceledik. Lahana suyu iyi bir asit baz ayracidir. Ph kağıdının olmadığı durumlarda lahana suyu kullanılarak elimizdeki maddenin asit yada baz olduğu tespit edilebilir. Bunun için kırmızı lahana yaklaşık 5 dk kaynatılır. Daha sonra soğuyan lahana suyu deney tüplerine paylaştırılır. Lahana suyu üzerine asit yada baz eklediğimizde farklı renkler alır. Bu sayede elimizde bulunan sıvıların asit yada baz olduğunu anlayabiliriz.

Matematik odasında Gökkuşağı kırtasiyede indirimli ürünlerin fiyatlarını hesaplarken, bir yandan da fayansları kullanarak eğlenceli Ebob Ekok çalışmalarına yer verdik. Bunların yanı sıra akıl oyunlarından Yıldız Savaşları ve Amiral battı oyunlarını oynadık, son olarak Katamino oyunu ile etkinliğimize son verdik.

İngilizce Odasında öğrenciler Trivial Pursuit oyununu oynayarak Coğrafya, Eğlence ve Bilim konularındaki genel kültürlerini İngilizce olarak test ettiler. Öğrenciler iki grup olarak yarıştılar. En çok soruyu doğru cevaplayan takım kazandı.

Ermenice sınıfımızda misafir öğrencilerimizi öncelikle gruplar halinde kahoot oyunuyla yarıştırdık. Sorularda Ermeni müzik aleti olan «duduk»u tanıttık. Dudukla çalınmış şarkılar dinlettik. Duduğun kayısı ağacından yapıldığından, ünlü duduk sanatçısı Djivan Gasbaryan’a bağladık. Kayısıdan da Zirani Kodi’ye geçiş yapıp renklerini sorduk. Sonrasında bu renklerden akıllarına gelebilecek kelimelerden başka bir yarışma yaptık. Son olarak konumuzla ilgili belirlediğimiz 10 bilmeceyi bulmalarını istedik. 3 oyunda da kendilerini ufak bir çikolatayla ödüllendirdik.

Coğrafya sınıfımızda Gökkuşağı coğrafyasına doğru bir yolculuğa çıktık. Bu etkinlikte önce, gökkuşağının tüm renklerini içinde barındıran ve dünyanın farklı coğrafyalarında yer alan rengarenk nehirleri, ormanları, dağları, gayzerleri, toprakları, ışıkları tanıttık. Sonra da bunlarla ilgili kartlarla hazırladığımız bir oyunla, katılımcıların hem öğrenip hem de eğlenmesini amaçladığımız renkli bir etkinlik gerçekleştirdik

Felsefe bölümü olarak, öğrencilerle bilim felsefesi bağlamında “bilim olan-bilim olmayan” bilgilerin farkı sorgulatılarak tartışıldı. Öğrencilerle öncelikli olarak bir bilgiyi bilim yapan özellikler tartışıldı. Kriterler belirlendikten sonra öğrencilere hem gündelik hem de bilimsel olan önermeler verildi. Belirlenen kriterlere göre bu önermelerin bilimsel mi gündelik mi olduğu tartışıldı.

2. Yabancı Dil Sınıfı olarak Misafir öğrencilerimizi öncelikle 3 dilde hazırladığımız (Fransızca-Almanca-İspanyolca) kendini tanıtım oyunuyla karşıladık. Burada karışık olarak dizili cümleler 3 dile göre seçilip misafir öğrenciler tarafından yerleştirildi. Renkler temamız olduğundan gökkuşağını temsil eden zar oyunu ile renkleri tahnittik. Burada ilk oyundaki öğrendiklerimizi tekrarlama sansını yakaladık. Güzel eğlenceli bir zaman geçirdik.

Robotik ve 3D Yazıcı odasında Twin bilim setleri ve Arduino kullanarak yıl boyunca yaptığımız robot el, kızıl ötesi kumanda ile çalışan led, akıllı çöp kovası projelerimizi tanıttık. Scratch ile geliştirilmiş oyunları makey makey ile oluşturduğumuz gamepad ile oynadık. Son olarak tasarımlarımızı ve 3 boyutlu yazıcımız ile aldığımız çıktıları misafirlerimize sunduk.